Fashion Design
Bachelorstudiet i motedesign gir studentene verktøyene de trenger for å skape kles- og tilbehørskolleksjoner, utvikle strategier og markedsføringsplaner for motebedrifter og få erfaring med produktutvikling.
Studiet gir en oversikt over motebransjens dynamiske og globale kontekst, og forbereder studentene på en kreativ og mangfoldig yrkesrolle.
Programmet legger vekt på research, konseptutvikling og prosjektarbeid for å styrke kreativitet, innovasjon og håndverk, noe som fører til at studentene skaper en komplett kolleksjon. Metodikken omfatter undervisning, workshops, laboratorier, boot camps og praksisplasser.
Fokus
- Utvikle en omfattende forståelse av motedesignprosessen, fra research og konsept til ferdig produkt, inkludert prognoser, skisser, mønsterfremstilling og prototyping.
- Lære å velge passende materialer og finne dem effektivt for å oppfylle design- og produksjonskrav, og sikre kvalitets- og bærekraftstandarder.
- Tilegne seg evnen til å analysere motetrender og gjennomføre markedsundersøkelser for å skape relevante og innovative design og utvikle en markedsføringsplan.
- Beherske digitale verktøy og teknikker, som datastøttet design, digital tegning og illustrasjon.
Karrieremuligheter: motedesigner, moteentreprenør, kreativ leder, mote- og luksussjef/konsulent, produktutvikler innen mote.
Det første året tilbys også som et ettårig program
Domus Academys ettårige program er rettet mot internasjonale studenter som ønsker å tilbringe et år på campus i Milano sammen med studenter fra hele verden. Du studerer det første året av bachelorprogrammet, og etter å ha fullført kursene får du et sertifikat. Du kan også velge å fortsette studiene.
Trenger du mer informasjon?
Spesialisering: Tekstil- og tilbehørsdesign
Denne retningen fokuserer på integrering av kreative og etiske hensyn i motedesign, både når det gjelder klær og tilbehør. Studentene lærer å kombinere estetikk med bærekraft og å produsere produkter som både er visuelt tiltalende og miljømessig ansvarlige.
Etter endt program vil studentene tilegne seg prinsippene for bærekraftig og etisk design, bruk av miljøvennlige materialer og sosialt ansvarlige produksjonsmetoder for å designe bevisste og moderne mote- og tilbehørskolleksjoner.
Spesialisering: Fashion and Luxury Brand Management
Denne spesialiseringen fokuserer på mote- og luksusbedrifter for å tolke ny forbrukeratferd og utvikle strategier og markedsføringsplaner. Studentene vil lære å gjennomføre markeds- og dataanalyser for å identifisere forbrukerpreferanser, øke merkevarebevisstheten, utvikle forretningsplaner og demonstrere teamledelse, alt med sikte på å drive merkevarevekst og oppnå kommersiell suksess i motebransjen.
Etter endt program vil du være i stand til å utforme og implementere strategier for å styre livssyklusen og forsyningskjeden til mote- og luksusprodukter, med fokus på å forbedre kundeopplevelsen og øke salget gjennom markedsinnsikt, dataanalyse og strategisk planlegging.
Spesialisering: Produktutvikling i motebransjen
Denne spesialiseringen legger vekt på produktutvikling og samarbeid med kreativ ledelse for å omdanne designkonsepter til markedsklare produkter og definere merchandising-strategier for å utvikle langsiktige produksjonsplaner.
Etter endt program vil studentene få ekspertise i alle stadier av produktutviklingen og tilegne seg tekniske ferdigheter i å overvåke prototyper og prøver, velge og kjøpe inn materialer og sikre kvalitet og bærekraft i design og produksjon.