Fashion Design & Marketing
Programmet gir bred kunnskap om motedesign og markedsføring og forbereder deltakerne på en karriere i den globale mote- og luksusmerkevareindustrien. Med tilleggskompetanse innen kommunikasjon og markedsføring får studentene et allsidig sett med ferdigheter som kan tilpasses ulike roller i moteverdenen.
Kurset begynner med at deltakerne tegner for hånd for å utvikle moteideer og utforske hvordan de kan videreutvikle sine egne designkonsepter gjennom kreativ research. De blir introdusert for sentrale temaer som bærekraft og miljøspørsmål i moteindustrien, samt ny teknologi som påvirker designprosessen. Ved å analysere produksjon og dekonstruksjon av klær utforsker de couture og konfeksjon, og fordyper seg i designprosessen fra moteillustrasjon og mønsterkonstruksjon til det ferdige plagget.
I arbeidet med å skape kolleksjoner lærer deltakerne det grunnleggende om markedsføring og får en forståelse av luksusforbrukeren, noe som hjelper dem til å utvikle spesifikke kommunikasjonsstrategier for motemarkedet. De definerer og utvikler sine egne kolleksjoner med hensyn til planlegging, prising, produktutvikling og produksjonsorganisasjon. Gjennom praktiske øvelser lærer de å håndtere ulike aspekter ved produksjonen i moteindustrien.
Programmet er akkreditert av Regent’s University London.
Fokus:
- Motetegning og illustrasjon (2D, 3D)
- Mønsterskjæring og konstruksjon
- Digital design
- Profesjonell design og portefølje
- Visuell kommunikasjon og profesjonelle presentasjonsferdigheter
- Markedsføring og forretningspraksis i motebransjen
- Produktledelse
- Utvikling av forretningsplan
- Entreprenørskap i motebransjen
- Moteinnkjøp og sortimentsplanlegging
- Forbrukeratferd og analyse
Karrieremuligheter: designer av herre- og dameklær, studiosjef, produktsjef, distribusjonssjef, merkevareutvikler, markedssjef