Fashion Design

Med en kreativ og praktisk tilnærming hjelper bachelorprogrammet studentene til å oppdage og utvikle sine evner og talenter.

Under veiledning av profesjonelle lærere og gjennom samarbeid med bedrifter og institusjoner knyttet til Milano og Roma gir utdanningen store muligheter. Programmet er et uavbrutt eksperiment av ideer takket være samspillet mellom de ulike spesialiseringene – motedesign, styling og kommunikasjon samt motedesignledelse.

Fokus

  • lære verktøyene og designmetoden som er spesifikke for en motedesigner
  • forbedre sine ferdigheter for å analysere og utvikle konsepter og ideer, som senere vil bli brukt i komplekse prosjekter, og administrere alle trinn i design- og produksjonsfasen.
  • dele faglige erfaringer i team og utforske nye scenarier innenfor motesystemet for å oppnå en ny type entreprenørskap.
  • Karrieremuligheter: Motedesigner, tekstildesigner, designer av tilbehør, kostymedesigner, produktsjef, art director, stylist, nettkommunikatør, designer for bærekraftig mote, innkjøper innen mote, merkevareansvarlig, imagekonsulent, Sustainable supply chain manager, Independent designer.

Karriärmuligheter: Modedesigner, tekstildesigner, designer av accessoarer, kostymdesigner, produktsjef, art director, stylist, nettkommunikatør, designer for hållbar modus, inköpare i modus, merkevaresjef, bildekonsulent, Sustainable supply chain manager, uavhengig designer.

Studer 1 år ved NABA

NABAs 1. års program er rettet mot internasjonale studenter som ønsker å tilbringe et år på NABAs campus i Milano eller Roma med studenter fra hele verden. Du studerer første året på bachelorstudiet i motedesign og får fagbrev fra NABA på slutten av kursene.

Vil du vite mer om å studere 1 år ved NABA?

Spesialiseringer

Programmet tilbyr tre ulike spesialiseringer innen motedesign, moteledelse og mote styling og kommunikasjon.

Motedesign 2

Spesialisering: Motedesign

Studiet i motedesign er spesielt fokusert på design av kolleksjoner innen de ulike områdene dame- og herreklær, tilbehør og tekstiler, og utforsker teknikker, verktøy og de mest innovative designmetodene, med inngående forskning på materialer, tekstilfibre og produksjon.

Målet er å gi motedesignstudentene den kunnskapen og de ferdighetene som kreves av en moderne profesjonell designer som bevisst kan styre hele produksjonsprosjektet for de ulike plaggene (kjole, sko, veske, accessoirer) i alle faser.

Studentene får mulighet til å få førstehåndserfaring og fordype seg i alle fasene av produksjonen av moteprodukter, fra det første konseptet til produksjonen av plaggene, gjennom forskning på farger og teksturer, illustrasjoner og tekniske tegninger.

Motedesign 3

Spesialisering: Moteledelse

Emnet Fashion Design Management tar sikte på å gi deg de faglige ferdighetene som kreves for å håndtere de komplekse tverrfaglige problemene som i moteverdenen knytter designfasen sammen med kommunikasjons- og markedsføringsstrategiene for produktene.

Studentene i Fashion Design Management tilegner seg kulturell, designmessig og teknisk kompetanse med fokus på motebransjen, og får muligheten til å utvikle merkevareidentitet og merkevarevisjonsprosjekter i tråd med nye markedskrav, digital markedsutvikling og kreative entreprenørskapsmodeller.

Spesialiseringen er også spesielt fokusert på bærekraftsspørsmål knyttet til forsyningskjeden og design, i en bredere designvisjon som bør ta hensyn til motebransjens innvirkning på miljøet.

Motedesign 4

Spesialisering: mote styling og kommunikasjon

Emnet Fashion Styling and Communication tar sikte på å utforske forholdet mellom mote og moderne kommunikasjon, imagekonsultasjon og markedsføring i ulike sammenhenger: motekolleksjoner, catwalkdesign, arrangementer, reklamekampanjer, redaksjonelt, digitalt og videoinnhold.

Studentene får muligheten til å håndtere de nødvendige strategiske elementene og de ulike kommunikasjonskanalene for å skape og markedsføre et mote- og produktimage basert på et originalt konsept.

Alt etter kundens behov – og gjennom forskning på de mest effektive formene og mediene innen moderne kommunikasjon for mote og design – eksperimenteres det med ulike sluttresultater: event, flash mob, performance, magasin, katalog, blogg, nettside, fotografi og reportasje, videokonsept, videointervju, videoreportasje.

Kontakt oss