Et spesielt prosjekt med Hugo Boss og Adobe
Istituto Marangoni Firenze er stolt over å kunne kunngjøre et ekstraordinært samarbeid med Hugo Boss og Adobe om DIGITAL FASHION CHALLENGE, et innovativt prosjekt som er utformet for å omdefinere grensene for digital motedesign.
Samarbeidet er en viktig milepæl for Firenze-skolen, og bringer studenters kreativitet sammen med Hugo Boss’ bransjeekspertise og Adobes banebrytende digitale verktøy, noe som åpner nye grenser for moteutdanningen.
Dette prosjektet er også Adobes første skoleinitiativ i Italia for å fremme bruken av Substance 3D, noe som forsterker selskapets engasjement for digital innovasjon.
Samarbeidet gir studentene muligheten til å vise frem prosjektene sine i et profesjonelt miljø, og det hele kulminerer i en sluttpresentasjon i Hugo Boss’ hovedkvarter i Mendrisio i Sveits. Vinnerstudenten får et seks måneders internship hos Hugo Boss’ 3D-designteam.
Hugo Boss, et av de mest innflytelsesrike varemerkene i motebransjen, har gjort betydelige investeringer i digital innovasjon de siste årene, og er industripartner for dette prosjektet. Adobe, som er verdensledende innen kreativ programvare, bidro med Substance 3D-pakken – innovative verktøy som gjør det mulig for designere å skape hyperrealistiske mønstre og teksturer. Substance 3D har raskt blitt en bransjestandard, og dette prosjektet er første gang det brukes i en utdanningssammenheng i Italia.
Tredjeårsstudenter i motedesign og tilbehør fikk sammen med masterstudenter i motedesign i oppgave å skape to herrekolleksjoner for Hugo Boss’ første heldigitale kolleksjon ved hjelp av CLO3D og Adobes Substance 3D-verktøy. Prosjektet er ikke bare en læringsmulighet, men også en bro til den profesjonelle verdenen, med praktisk erfaring og kontakt med viktige aktører i bransjen.
Prosjektet ble utviklet i flere faser, hver med spesifikke mål om å gi studentene en grundig pedagogisk opplevelse. Det startet med en todagers intensiv workshop på Istituto Marangonis campus i Firenze. I løpet av workshopen ble studentene introdusert til Substance 3D og andre digitale verktøy av ledende fagfolk. Blant ekspertene var Cristina Souto Caviglia, 3D Design Team Leader hos Hugo Boss og tidligere student ved Istituto Marangoni Firenze, og Emily Bisset, 3D Technical Artist hos Adobe, som ga avansert opplæring.
I den påfølgende fasen jobbet studentene med prosjektene sine, samtidig som de fikk løpende støtte fra fagpersoner fra Adobe og Istituto Marangoni Firenze-fakultetet under ukentlige gjennomganger.
Prosjektet ble avsluttet med en sluttpresentasjon på Hugo Boss’ hovedkvarter i Mendrisio i Sveits, der studentene viste frem arbeidet sitt for et panel bestående av fagfolk fra Hugo Boss og Adobe.
Mayla El Mouallem Rodrigues, masterstudent i motedesign og tilbehør, ble valgt ut som beste student og får et seks måneder langt internship hos Cristina Souto Caviglias 3D-designteam hos Hugo Boss fra oktober 2024.
DIGITAL FASHION CHALLENGE var en omveltende opplevelse for alle deltakerne, og den understreket hvor viktig digital innovasjon er for fremtidens motebransje. Samarbeidet med Hugo Boss og Adobe bekrefter Istituto Marangonis forpliktelse til å forberede studentene på utfordringene i den moderne designbransjen ved å utstyre dem med verktøyene, ferdighetene og kontaktene som er nødvendige for å lykkes i karrieren.
Programmet: